Saturday, November 23, 2013

Teknik Mengajar Anak Hisap Susu Botol


Assalammualaikum dan salam sejahtera..


      Ramai ibu2 yang mempunyai masalah untuk melatih anak mereka menghisap susu botol atau menceraikan susu dari susu ibu. Ada juga ibu2 yang telah menggunakan pelbagai cara dan pelbagai jenis botol susu bagi melatih si kecil. Saya juga pernah mengalami situasi ini. Kedua-dua anak saya adalah 'breastfedding' maka agak susah bila saya hendak meatih mereka ketika sudah sampai masa untuk menceraikan susu badan. Dari semurah2 susu dan botol hingga jenis mahal sudah saya cuba, pelbagai nasihat dan petua dari doktor, rakan dan famili telah saya cuba. Anak pertama saya sangat cerewet tentang pemakanan dan agak susah untuk saya melatih hisap susu botol. Setiap kali saya bagi susu botol dia akan buat gaya nak muntah dan menangis. Tuhan saja tahu bagaimana tekanannya seorang ibu melalui situasi seperti ini. Saya tidak dapat membayangkan jika saya bekerja dan perlu meninggalkan si kecil ada saat itu (bangga pada ibu-ibu yang bekerja di luar sana!!). Mungkin pada ketika itu adalah pengalaman pertama saya maka saya tidak arif dalam menangani situasi. Disini saya ingin kongsikan pengalaman dan tips saya dalam proses melatih si kecil.


Antara kesilapan yang saya telah lakukan ketika melatih susu botol anak pertama :


1. Tidak yakin dan mudah mengalah

2. Terlalu memaksa si kecil
3. Kerap sangat bertukar puting dan susu menyebabkan si kecil bertambah keliru
4. Kurang pengalaman dalam menanagani situasi

Namun ketika anak kedua saya lebih santai dan mudah melatihnya. Ini kerana saya tidak terlalu memaksa dan cemas. Saya ingin kongsikan pengalaman dan tips saya disini, moga ia berkesan dan boleh dijadikan panduan untuk ibu-ibu diluar sana.


1. Bagi saya, perkara utama sekali bagaimana cara untuk kita memperkenalkan botol susu kepada si kecil. Pemilihan puting yang  seakan puting ibu@ puting yang lembut amat membantu (cth : Mimijumi botol, Comotomo dll). Pilih puting yang bersaiz kecil untuk mengelakkan bayi tercekik.


2. Jangan terus bagi dengan beranggapan dia akan hisap terus susu. Ada bayi yang boleh terima terus, dan ada yang perlukan masa. Sebaiknya biar die bermain2 dengan puting dan botol susu tersebut. Dalam proses ni memang ibu kene sabar dengan karenah anak dan susu memang akan meleleh2. Buat sikit jer tengok bagaimana penerimaan dia. Kalau kita terlalu memaksa, nanti apabila tengok kita pegang botol jer die menangis dah. Jadi jangan bagi tekanan pada mereka. Bagi mereka masa, jika ibu tertekan anak akan merasai perasaan si ibu. 


3. Perlu latihan berulangkali. Bagi tempoh masa, paling sesuai bila bayi lapar(jangan pula terlalu lapar). Boleh juga setkan masa waktu siang untuk latihan botol susu dan malam breastfeeding. Seeloknya bukan siibu yang melatih, biar orang lain kerana si kecil boleh mengenal bau susu siibu. 


4. Jangan mengalah. Tabahkan hati. Masa bagi tu niat dan katakan yang baik2 dengan si kecil. 


5. Boleh juga menggunakan cara ni : ketika si kecil hisap susu, boleh tarik perlahan dan tukar kepada botol. tarik sedikit supaya bayi akan terpaksa minum. Kemudian biarkan seketika dan ulanginya. Pastikan bayi dipangku agar mengelakkan bayi tersedak susu.


Moga tips ni dapat membantu ibu-ibu diluar sana.


Contoh Bagaimana melatih botol susu:


Dapatkan botol susu Mimijumi@Comotomo. 


Berminat? Boleh sms ke 0176440049

@
email ke aiqlanshop@yahoo.com

@




No comments:

Post a Comment

SILA NGOMEL DISINI :